5 Jan 2013

sambal totok

 

wah~~da lame macik xmkn sambal totok ni..
ni  mcm sambal belacan tp versi org jawa.. :)

Bahan-bahannya:
  •  Segenggam ikan bilis 
  • 10-15 tangkai cili padi kampung -potong 2(takut meletup2)
  • 3 biji cili merah
  • 1 biji bawang merah 
  • 1-5 ulas bawang putih
  • 1 inci belacan 
  • Minyak utk menggoreng 
  • Garam & ajinomoto secukup rasa 
  • Limau kasturi -ikut suka
 
Caranya:
  1. Mula-mula, goreng ikan bilis sehingga garing. Angkat dan goreng seketika bawang merah dan putih bersama belacan, angkat. 
  2. Kemudian goreng cili padi tadi. Pastikan anda menutup kuali, kalau tidak cili padi akan meletup-letup. -Tumbuk kesemuanya.Tapi kalau mahu ikan bilis yg terasa rangup ketika di makan, tumbuk kasar ikan bilis kemudian sekali. 
  3. Perahkan limau kasturi mengikut citarasa anda.
 SUMBER& KREDIT

11 comments:

  1. sambal totok kite, tak basah macam ni. kite punya kering je. mungkin sebab letak banyak ikan bilis. hehee :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..yg basah ni sebab lebih lada kot..awak org jawa gak eh adik?

      Delete
  2. totol tu ikan bilis ke? atau mmg nama makanan ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pon xtau..akak lahir2 je mmg namernyer sambal totok..hihih

      Delete
  3. hana tengok mcm sambal ikan bilis.. tapi totok ni lagi menyelerakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sambal ikan bilis hana..cume dijawa totok kan..hahha

      Delete
  4. Replies
    1. tina, ko mesti terer ka wat bende ni???

      Delete
  5. Anda ditag.. sila lawati blog saya http://makbedsjournal.blogspot.com/2013/01/saya-blogger-dari-negeri.html

    ReplyDelete
  6. tahu buat sambal belacan jer..hehehe

    ReplyDelete

komen sini :) okbai.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...