31 Dec 2011

aku kuciwa~~

oke...~
ambe baru selesai menjahit 3 keping langsir untuk bilik ambe.sebenarnyer da ader lgsir cumer silau sikit so taruk lagsir tebal sikit.apa yg ambe kecewa??


meh nak citer....

ambe telah lewat didatangi 'datang bulan' hampir dua minggu..situasi semacam itu pernah ambe alami semasa hamilkan Qaseh Nur Iman dan yang keDua..((tapi telah keguguran)).....jadi dalam hati sudah berbunga-bunga dan sudah bersedia untuk mengucapkan selamat datang pada zuriat tersayang yg akan menjadi teman Qaseh nur iman..ambe ader juga wat ujian kehamilan sebanyak 2 kali tetapi -ve.dlm fikiran mabe mungkin awal lg untuk 'double line'.tapi ambe yakin..

sepanjang minggu ni...ambe kerap ke hulur ke hilir melakukan tugas rutin ambe.terhentak sana sini..ambe tawakal kerana bukan mudah ambe nak terangkan situasi ambe kpd pemerintah2 diktator di pejabat ambe yang sering menjadi duri dalam daging...

dan hari ini...ambe didatangi 'datang bulan' itu...tidak seperti kebiasaan...

tapi ambe redha..mungkin ini takdir...perlukah ambe dapatkan nasihat doktor  sbb ambe x pasti adakah ini yg biaser atau yg pernah ambe alami sewaktu yg keDua....







oh ye~~selamat 2012 anda seme.....semoga murah rezeki dan dilimpahi rahmat..






30 Dec 2011

Qaseh nur iman





Qaseh Nur Iman Binti Mohd Razman...
nilar gegurl kesayangan  ambe.....ginila hobi bliau sehari2....aksi2 ekrobatik mcm ni dah jd biase bg ambe...hahaha...sopan kan walaupon berpampes saje..

"mami,iman anas...nk bak aju,vley??"
'api,iman nak akai udong eh'..hahahahha

"ikit agi mami..." 0_0


cube lagiikk......



rehat japppp~~



"mami,amek amo imanlaaaaa..."


:)

ginilar kaedahnyer bliau berjimbe2an...hhahaha...sonok sangat ader bliau ni...kdg2 nak marah jer tgk kelakuan yg kadang2 membuatkan ambe berubah menjadi hulk serta merta...
qaseh nur iman ni sgt terer wat masker...sebut jer bahannye aper...tempe??nasi lembik?kentang?karipap?? hatta telur goreng pon penah menjadi alat soleknyer...
huhuhu...terima kasih kasih qaseh nur iman..

momy x marah pon tentang segala yg kamu buat..kerana kasih sayang momy pada kamu tiada penghujungnya....

29 Dec 2011

rasa hati..

aku nak berbicara. 
bukan pada kata-kata. bukan pada bisik di telinga.
aku nak berbicara. tapi pada siapa? pada rasa simpati atau naluri yg mungkin menipu...
aku nak berbicara.. mungkin pada hati. bukan kata hati tapi adalah rasa.
aku? oh~bukan aku yg dulu....tapi aku ingin aku yang dulu. aku yang dulu pada 6.08.1985 yang suci seperti kain putih..
aku, aku nak berbicara pada hati agar hati sentiasa berhati-hati....

aku nak berbicara....
tentang rasa tentang segala..
tentang seorang aku
dalam doa aku..padaMu
Penciptaku Yang Agung..


Rapuh - Opick HD

lagu ni ader dlm drama tentang dhia yg jd kegilaan ramai tu....tacings lagu nii....




Opick - Rapuh 
detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu



cuti2 kiSmes 2

sambung citer ptg td....

ari sabtu petang tu ambe n kroni2 sekalian berjimbaan2 kat tempat mandi manda MARINA CURVE..hahaha..best gak la tempat mandi tu..baper kali my nephew ((daniel)) n en.somi terjon tiruk...hahaha..panas2 genting tu la kitorang mandi mande...
~~mandi sampei lebam!!!~~

soknyer kitorang g plak teluk batik..mandi2 lagi sampai lebam....hahahaha..

sonok plak ader my niece n my nephew kt umah ni...rumah jd riuh rendah...qaseh nur iman pon okie....gumbire bliau....

2 hari pastu diorg blik...

sunyi~
 sob...sob..sob.....

* da xder idea da nk tuliss............MIGRAIN~

28 Dec 2011

cutI2 kisMes...

tajuk entry ambe tu bunyi cam hebat kan??kan?
kami sekeluarge berholiday di mauritius.....
wwoohhAa!!sgt2 best oke....habis bonussss gomen bg :(



cantik kan???jakon ambe tgk pantai tu...


BEESSSTTTT!!!
bestla kelentong korang...hahaha



maner ader ambe g mauritius tu...jgn kater mauritius,Ulu Yam kat selangor tu pon ambe xpnh bercuti....hahaha
mule2 merancg nk beristirehat dan berjimbe2 di pulau pangkor...tp memandangkan kebykan chalet da kene booked oleh org lain...kami decide utk tgguh keperjimbaan tersebut..

jumat malam tu ambe ke tesco untuk membeli brg2 karen yg jahanam dikejekan oleh Beruk2 educated!!
memang udah jadi kegemaran ambe sejak tinggl serumah dgn en.somy, henpon mmg xsentiase disamping ambe...malas nk bawak oke~~((kecuali kalu henpon tu baru beli))hahahaha
ekceli dapo umah  kitorang yg dilawati oleh beruk2 educated pd ptg sebelumnyer,masih lagi lom siap di kemas....penat weyhh!!bile balik dari tesco...makanya terkial2 la ambe cari henpon nipis ambe tu.....tgk2 ader  miskol n mesej..hahaha...Pantass ambe membuka sms tersebut...

"salam...azie,ni kak aiza...anjang n anak2 sedara azie ader kat sni..tokwan masuk spital..diorg nk g jumpa azie.."

HaaaLLLaaamak!!sepantas kilat ambe bergegas ke dapo....ambe xnakla kalu diorg dtg nti , trus pengsan tgk dapo berselerakian...hahahah/...mau x berserak,habis seme yg ader kat dapo tu ambe cuci....jd sebelum susun semula, kenelar bg kering dlu kan....??macam lipas kudung ambe n en.somi ngemas...qaseh nur iman pon tlg gak........TOLONG TENGOK...ok terima kasih :) kirenyer ambe=osHin manakala en.somi=nirmala bonat...hahahaha


k,nanti sambg oke..~~ambe nk g beli makanan..pn.pres da ramping menahan lapor dan dahaga. Rebah lak nanti!!!hahahaha




Kejer yg XsudAh2..

baik xyah kejer yer x kalu wat keje sampei senget2 tudung...tp org ckp x wat keje....
hanging 1 badan!!!huhuhu

kejer yg org yg ader pgkat n terlebih pandai ni....exactly mendtgkan stress dan memudaratkan minda serta mendatangkan amarah..

sebagai pemimpin,kenela tunjuk contoh yg baik,merendah diri,besifat kepmimipinan,dan lain2 perkara yg baik2...
bukan "talam dua muka",mendagu pd ketua,kipas susah mati....!!


hELLOO!!!HEllOLOO~
sila hormat orang lain supaya kamu dihormati...ingatlah yg roda x petak atau lurus. roda berputar2...bila2 masa kamu akan jatuh....pandangla ke bawah. janganlah bongkak dan riak . kamu kene ingat makin berbintg kat bahu tu,makin besarlah amanah dan tanggungjawab...~~

22 Dec 2011

~waJaH TErkiNI AriEl ShaROn~


Gambar dan wajah terkini Ariel Sharon ni saya jumpa kat facebook, dia yang kini koma bagaikan mayat hidup. Ariel Sharon ialah Perdana Menteri Israel yang ke 11, telah banyak membuat kerosakan di bumi Palestine dan kekejaman kerana membunuh. Dia dikatakan telah koma sejak 5 tahun lalu dan kini umurnya 83 tahun. Hidupnya kini terseksa sebagaimana dia menyeksa dan berlaku kejam kepada rakyat Palestine dalam pembunuhan beramai di kem Sabra Shatilla tahun 82.
Dia dimasukkan ke hospital pada tahun 2006 kerana stroke. Doktor melakukan pembedahan kerana Sharon mengalami pendarahan otak.Pembedahan dulu memakan masa hingga 7 jam untuk membuang darah di otaknya.
Terkini, seorang jururawat telah merakamkan gambar terkini Ariel Sharon. Dulu badannya agak gempal dan kini hanya tinggal rangka, beratnya hanya 15 kg saja.
dari facebook:
Doktor yg merawatnya mengatakan Ariel Sharon akan terus koma sehingga 90 tahun. Dia dirawat di Hospital Hadassah di Jerussalem dan kemudian di Chaim Sherba Medical Center. Difahamkan Sharon telah dimasukkan ke bilik pembedahan untuk menyambung bahagian ususnya yg membusuk dan merebak ke seluruh bahagian lain. Beliau dah jadi umpama mumia firaun. Terpenjara dalam jasad yang sudah membusuk..
Kekejaman Ariel Sharon, dia pernah dilihat oleh saksi, seorang pengarah filem dokumentari yg sedang membuat liputan dan pengambaran di sana. Dia melihat Sharon pernah membunuh 2 kanak kanak warga Palestin dengan menembak dari jarak dekat (10 meter) di kem pelarian Sabra-Shatilla pada tahun 1982. Ketika itu Sahron menjadi Menteri Pertahanan Israel.
Peristiwa pembunuhan dan penyembelihan beramai-ramai rakyat Palestin di kem pelarian Sabra-Shatilla pada tahun 1982 tak mungkin akan dilupakan dalam sejarah kemanusiaan. Semua itu dilakukan atas arahan Sharon yang kejam ketika menjadi menteri pertahanan masa tu.
Serangan selama 3 hari telah mengorbankan seramai 3,500 rakyat Palestin yang tidak berdosa.
Pada tahun 2001, Mahkamah Tinggi Belgium mahu membicarakan kes jenayah perang ke atas Ariel Sharon yang jugak berbangsa Belgium, tetapi Israel menuduh tindakan itu berbau politik. Apabila kes itu didiamkan seolah-olah kekejaman itu tidak berlaku langsung, kes itu lenyap begitu saja.
Di dunia lagi dah mendapat balasan dari Allah
Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri sehingga jelaslah bagi mereka bahwa Al Quran itu adalah benar. Dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahwa sesungguhnya Dia yang menyaksikan segala sesuatu? (Fushshilat:53)


*dpt info ni maser jenjalan kat blog..

20 Dec 2011

~KAwAn~

menarilah sang jari....











walaupun ambe tidak lagi mempunyai mak dan abah....tp ambe bersyukur sbb maner2 ambe pergi,Allah masih sygkan ambe apabila ambe dikurniakan kawan baik yg merupakan sahabat....bukan senang nk dapat kawan baik yg menjadi sahabat susah senang...tp sgt senang nk cari kawan baik yg baik...

mak ambe telah kembali kpd Yg Maha Esa pd 14.julai.1992....abah plak 7.september.2008....syukur Alhamdulillah sepanjang pemergiaan mak,abah boley besarkan ambe dengan sempurna walaupun kesihatannya tidak mengizinkan...abah sgt tabah,.....((ooHHH!!....rindu sgt pd abah))..sob..sob..sob..

ambe juga bersyukur ambe tidak tersalah langkah dlm memilih kawan2...sepanjang berada di samping kawan2,rasernyer kami slalu bergembira dan berduka sama2....lom pnh lg ambe ditinggalkan terkontang kanting saat ambe berduka lara..


sejak hampir 3 tahun lalu,ambe telah dikurniakan kawan dan sahabat sejati ambe...dulu kami mcm anjing ngan kucing pastu bercintan cintun sampai skrg da ader anak sorang..hahahah.Terima Kasih Allah..

18 Dec 2011

kek bantut~hahahah








ntahla nape kek yg ambe buat ni ader ciri2 xnk naik dgn jayanya..hahaha...mgkin sbbnyer ambe g pukul telur tu kembg2 sgt...hihihihi....walopon naiknyer xseberape,tp boley thnla rasernyer...hahahah

petua nk hilangkan parut jerawat~


disebabkan qaseh nur iman tido nyenyak sejak td lg...ambe pon berblogwalking..bosan sbb en.somi duty..xder kwn nk sembg2....ambe pon jumperlah petua nk ilangkan parot jerawat kat muka mahupun dimana2 yg ditumbuhi jerawat gatal...Korang semua mesti pernah ada jerawat kan? Selalunya jerawat akan meninggalkan kesan parut dan bukan mudah nak hilangkan parut jerawat tu. Produk-produk kat kedai pun belum tentu betul-betul dapat hilangkan parut jerawat tu

jom share2 yer...


Ni ada cara nak menghilangkan bekasjerawat yang nak share ngan korang ni. Korang try la, InsyaAllah parut akan berkurangan dan hilang. Ada banyak tips ni korang boleh la try satu-satu dan tengok yang mana sesuai dan berkesan untuk korang..  
1.Campurkan madu dan bedak sejuk kemudian sapu di parut jerawat anda.
2. Ambil sepotong ubi kayu dan kupas kulitnya. Buangkan kulitnya. Kemudian bersihkan dan parutkan ubi kayu tersebut.Selepas itu perah untuk dapatkan airnya. Sapu air tersebut pada bekas jerawat anda.
3. Campurkan madu lebah dengan kulit kayu manis yang telah di asah. Sapu di muka yang berparut pada waktu malam. Cuci dengan air suam  pada esoknya. Amalkan 3 kali seminggu.
4. Ambil 10 helai daun sireh dan tumbuk daun tersebut. Kemudian sapu pada tempat berparut. Cuci setelah ianya kering.
5. Kisarkan timun dan tapis airnya. Hampas timun tersebut sapukan di muka anda. Selepas setengah jam, cuci dengan air suam.
6. Perah buah lemon untuk mendapatkan jusnya. Lumurkan jus lemon tersebut ke muka 2 kali sehari dan minum jus lemon 1 kali sehari.
7. Gunakan daun lidah buaya. Ambil jelnya sahaja dan lumurkan pada kawasan berparut. Bilas dengan air suam setelah kering. Jelnya juga boleh di buat jus dan minum1kali sehari...

17 Dec 2011

HaNgin lG Tau~~!!!!

Ahad-18 Dis: pangkalan TLdm Lumut : ohh...suda ahad rupernyer...arini ambe keje...ambe ganti gayah kesygnan ambe keje Perkapalan~((idokla wat kejer sgt pon)hahaha.
g opis bwk Qase Nur iMan...sonok je die dpt ikot momy berjimba2 walopon kat opis jer...
igtnyer pas abes keje nk bwk die g reround tesco ker,giant ker,econsve ker ataupon roundboard.. .hahahaha...tp disebabkan die telah mengantuk. maka terusla pulang ke rumahku  homestay si beruk..hihiih


ADOOIIIII!!!
hangin ambe dibuatnyer.....berok2 meroyan tu msuk dapor umah ambe lg...sebbek la xteruk cam ritu..ala2 kadar jer geledahannya...mungkin berok meroyan tu bwk kroni2nye...
nak marah lebih2 pon ianya hanyalah BEROK!! B.E.R.U.K......!!xder akal....kalu bukan beruk....aku sukerela anto deme2 g skola ..huhuu..
seb bek lg skali la xder org kat umah...kalo x da injured masok plak sotkabo...Eh*..

baru hilang letih~~

OMG~

dua hari berturut2 ambe dan kenkawan ambe terlibat ngan operasi sepadu...huhuhu...letih gaban....~~
kames tu kitorg blik kol 6 am~punyerla ambe raser maca, paus nk guling2 atas toto...bkn stakat bertindak seperti paus...tp da macam ulor sawa yg kekenyangan..ADEHHH!!
kesudahannya,ari jumat tu ambe g masuk opis kol 10.30 am..tp yg ader kat enforcement dept cume ambe, pn.pesiden,cip, n amin the husin lempoyang...da gelak2 ngan pn.pes , ambe blik umah  sbb ari jumat kan lunchtime awal...
pastu g opis blik  sambung ops...pastu g depot PATI lak kat langkap...11.45 pm baru balik...
penat wooo...walopon ops ni ala2 bersantai bergebang2 tp lettih ler sbb duduk manjang...hahahha..

~


~

~

ari senin.........

aku camni...

hahahahaa...malas nk g keje ari senin..







JumaAt

 
yeyeyyyyy!!!yibbaaa...yibbbaa!!!


SAbTu & aHad

senyum meleret..hahahah
~

15 Dec 2011

~penAngaN BeruK~


satu....



Dua....



tiga....




empat..((beruk pon nk minum 3 in 1))



Lima...susu Dutch Lady perasa madu..




enam......sampai bilik air beruk tu usung telur ayam aku~

Janin yg berumur 15minggu hidup didunia ~




Hanover, jerman – Gambar yang anda lihat diatas ini adalah 
gambar janin yang dilahirkan ketika umurnya baru
 sahaja 15 minggu. Hanya dengan sekecil dan 
semerah itu, dan mempunyai berat 10.5 ounce,
 janin yang diberi nama Kimberly Mueller. Apakah 
harapan ayah dan ibunya ketika itu?

Janin ini dibenarkan bersama ayah ibunya seketika
 selama beberapa saat sahaja sebelum dibawa 
pergi oleh pakar penyelamat yang bertungkus-lumus 
menyelamatkannya. Apa yang boleh dibisikkan oleh
 ayahnya hanyalah ‘Kimberly, you can do it baby”….

Harapan cuma 1:1000. Doktor pakar jantung
 yang merawatnya berkata, peluang untuk hidupnya 
sangat tipis. Namun begitu, bayi ini terus meredah
 liku-liku hidupnya dengan penuh tabah.









Selepas 6bulan dipantau rapi, janin ini sudah boleh
 dipanggil bayi. Bayi ini dibenarkan pulang ke rumahnya.
 Begitulah kekuasaan Allah bukan?




kat mesia ni ramai yg tau wat projek jer....pastu buang!!ishhh3!!!

14 Dec 2011

~JoM Wat TArT ~

enampak best kan??



Bahan-bahan ( 12 biji )

160g butter
80g gula castor
1 sudu teh vanilla esen
sedikit garam
1 biji telur
250gm tepung gandum


FILLING
250gm cream cheese (Philadelphia)
3/4 cwn gula icing
1 biji telur
1/2 cwn whipping cream
1 sudu teh esen vanila
Blueberry filling secukupnya 



Cara-cara

  1. Utk Doh Pastri: Pukul butter bersama gula, esen vanilla, garam sehingga lembut (sekejap sahaja dan jgn sampai kembang nanti berminyak)
  2. Masukkan telur dan kacau sehingga sebati
  3. Masukkan tepung dan uli adunan sehingga menjadi doh. Kalau doh lembek, taruk tepung sedikit-sedikit. Doh sepatutnya lembut.
  4. Dough di simpan dalam fridge selama 30 minit sebelum ditekan ke acuan.
  5. Tekan doh pada acuan tart.
  6. Bakar 170 degree Celcius selama 15 minit. Kemudian sejukkan sementara nak sediakan isian cheese.
  7. Utk bahan isian cheese: Pukul cheese dan gula hingga sebati
  8. Masukkan esen vanila dan telur dan whipping cream.
  9. Teruskan memukul adunan sehingga kelihatan berkrim.
  10. Tuangkan adunan secukupnya ke dalam pastri separuh masak tadi dan sudukan blueberry filling di tengah-tengahnya
  11. Masukkan kembali ke dalam oven dan bakar selama 15-20 minit pada suhu 170 darj cel. Sejukkan sebelum dialih dari acuan dan diletak dalam papercup.

~teRguriS~

ambe raser macam ni...


1sT~ambe raser sebak...sedih...tacings...

pastu trus ambe nangeh sepuas ati.....



lame cikit...
amek maser sikit....

 
baru COOL smule...huhuh


ambe terguris sebenanyer...nape sampei jd gini??...naper sampei sanggup wat gini..???
naper perlu wat aku sekeluarga cenggini??
kami ader perasaan...kami xkacau sesaper pun...huhuhuuhuuu....
SAMPAI HATI..
xpenah ambe rase sedih sebegini....


------------------------------------------------------------------------------

ambe dapat.....ambe lempang laju2....huhuhu....durjana betol perangai mcm tu...!!!!

~


~


~


~
ni.....menatang nihh!!

~

beruk skrg ni bg susu kat anak die susu DUTCH LADY STAGE 3 raser MADU...



Ehhhh**

 HAH!!....menatang ni lar yg wat ambe terguris....
masuk hari ni,da kali ke-5 menatang ni masuk umah aku..tapi kali ni lg advance~~..berok2 telah sepakat memecahkan tingkap dapur umah ambe..
abes susu anak ambe,tepung,telur ayam gred A 14 biji,nescafe 3 in 1 kacip fatimah..,sabun natasya gold ambe....seme depa tibai..
beruk yg makan sabun tu ambe harap2 koma hendaknye...hahaha..
(nk muke gebu gak beruk tu...xpyh pakai botox ye x?)hahah
maner2 beruk yg ambe jumpe tembam pipinyer...ambe tampo pkai kaki laju2...
ambe pasti beruk itula yg memlingkupkan susu dutch lady stage 3 perasa madu..

siyes, ambe konpius~~ambe duk dlm base navy ker dalam ZOO??huhuhuhu




lunch time td ambe blik rumah, ambe tgk somi ambe da mcm osHin...hahaha...

seb bek QASEH NUR IMAN kat uma pengasuh...



EMO x ambe rini????



nanti ambe upload gambo keadaan dapur umah ambe yer~~TRAGIS~~



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...