2 Nov 2014

USAHA HIJRAH


petikan dari blog seorang sahabat..

ya..sedang sedang berjuang melawan nafsu, melawan kehendak..

SEMOGA ALLAH BANTU DAN PERMUDAHKAN URUSAN SAYA


Kawan-kawan, dibandingkan cinta Allah dengan cinta manusia, cinta Allah itu lebih kekal. Cinta Allah tidak bersyarat, cinta Allah tidak ada tarikh luput, cinta Allah juga tidakmenyakitkan. Dari berebutkan cinta manusia, apakata kita rebut cinta Allah? Kerana dunia hanya sementara. Mari sama-sama kita merubah diri. Bukan untuk siapa-siapa. Change to a better us, for ourselves.

Pertama, berubah dari segi solat. Solat itu tiang agama. Rumah tanpa tiang itu kan rumah yang berbahaya untuk didiami? Rumah tanpa tiang itu bila-bila akan roboh menyembah bumi ditiup angin nafsu dan taufan syaitan. Untuk solat, mula-mula kita cuba cukupkan solat. Cuba untuk tak tinggal solat walau sesibuk mana hari kita. Solat itu paling ringan, tapi paling berat nak dilaksanakan. Perlahan-lahanlah. Paksa diri. Lepas paksa lama-lama kita akan ikhlas. Bila solat dah cukup lima waktu, kita cuba solat di awal waktu. Bila solat dah cukup, bila kita dah istiqomah solat di awal waktu, kita indahkan lagi solat kita dengan solat-solat sunat. Perlahan-lahanlah. Didik diri sendiri. Solat itukan mencegah kita dari kemungkaran? Oleh itu, jagalah solat kita. Insya-Allah hati kita akan terdidik dengan sendirinya.

Kedua, berubah dari segi pemakaian. Kalau nak ubah sesuatu, kena mula dari bawah. Oleh itu, mula-mula kena sarung stoking dulu. Pakai stoking tak susah pun kawan-kawan. Kalau tak dapat, mula-mula cakaplah kat diri sendiri yang kita nak lindungi kaki dari debu dan habuk. Heh. Lepas tu dah lama-lama kita akan biasa. Lepas tu, labuhkan tudung ke paras dada. Walau apapun tudung kita, selendang ke, pashmina ke, tudung bawal ke, tudung adijuma ke, tudung ton dua warna ke, cuba labuhkan tutup dada. Perlahan-lahan. Tak semestinya bertudung labuh, tak semestinya berjubah 24/7. Yang penting, apa yang Allah suruh tutup, kita tutup. Yang boleh tunjuk cuma muka dan tapak tangan saja. Yang lain-lain, semua kita tutup. Kalau nak berubah ke bertudung labuh terus pun takpe. Allah lagi suka.

Allah tak suka manusia yang berbuat dosa. Tapi Allah suka manusia yang setelah berbuat dosa dia bertaubat. Berubah itu tak pernah terlalu awal dan tak pernah terlalu lambat, kawan-kawan. Benda yang baik jangan dilambat-lambatkan (ini selalunya orang pakai untuk kahwin je kan padahal boleh guna untuk semua benda baik). Perlahan-lahanlah. Selalu ingat, kita tak pernah dijanjikan esok. Kita taktau bila ajal akan datang menjemput. Selagi masih punya waktu, mari beribadat seolah-olah tiada lagi hari esok. Dan lagi, semua perkara yang kita lakukan kalau niat asasnya kerana Allah, semuanya adalah ibadah. Semuanya akan terasa lebih bermakna.

Kepada yang mempunyai kawan yang sedang berubah ke arah yang lebih baik, jangan jatuhkan semangat mereka dengan kata-kata sinis yang melemahkan semangat. Tapi sokonglah mereka kerana ini salah satu usaha hijrah dan jihad mereka untuk mencapai redha Allah. Kalau kita ikut sama, lagi bagus! 

1 comment:

komen sini :) okbai.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...