31 Dec 2012

food art..

  macik mmg suke art..td kat fb macik ade plak kekwn post pic seni dekorasi makanan..

comei jer..nak mkn pon syg..


 
comel..
 
 
 ini tulur :)
 
 
 tulur lagik..
 
 

 
biri2..
 
 
 
 
 gg epal ;p

30 Dec 2012

seharian yg hairan

smalam macik xde pon plan nk g mane2 selain planning nak
tido dan berhibernasi dgn secukupnye..hehehe

pg macik da mkn..tgh ari pon mkn gak..pehtu bile petang sikit, mase anjeman n iman tdo
macik lapo lg..

peliks2..hairan sbb skrg ni macik da jrg sgt mkn2..xbpe ade perasaan pd makanan..
abes kurus jari jemari runcing macik ni..
hahaha

kejutkan anjeman..
tanye die lapo ke x..haruslah die kate x kan...
lapo xsepenting tido baginya..
erk?? tih..tih..

trus suh bliau bangun dan bersiap2an krn macik menggunakan helah untk membiayai pemakanan
kami tiga beranak di warung keny rojes..
warung???hahahhaha...bolelar..bolelar...


 
perasaan antara makan n tdo.. ;p

lapo tapi cool....

sesudah urusan makan sampai xleh bgun..
kitorg meronda kawasan bg menstabilkn emosi dan fizikal..

iman request nk melawat kawasan jajahan bliau..
xlain xbukan tempat tuko duit dpt token..
bukan dpt pekdah yer.. T_T


tuko rm10 je dpt pon 10 jer token..
macik bisik kat die," kalu beli byk2 token, acik yg jual tu jd alien..die marah"
hahah..nampak x permainannye bermula disitu?? ;p


bermodalkan anak sulung, si ayah main game kerana teruja..hahaha

*ini kajol*

hahahahaha...melaram jer...tunggu adik bliau kuar nanti semaner plak..:)



mangsa ialah kanak2 lagi..

KUALA LUMPUR: Tangan kanannya patah manakala seluruh tubuh kecilnya dipenuhi kesan lebam dan berbirat. Itu penderitaan seorang bayi perempuan berusia setahun dipercayai akibat didera seorang bapa ayam di Lorong Haji Taib, di sini, sejak dua minggu lalu.Mangsa dikatakan dipukul menggunakan penyangkut baju selain dipijak lelaki berusia lewat 30-an itu kerana kegagalan ibunya berusia 34 tahun untuk melacur seperti diarahkan. Malah, ibunya turut dipercayai dipukul lelaki berkenaan.Kejadian menimpa bayi itu disedari bekas pengasuhnya selepas melawat mangsa di rumah berkenaan, jam 9 malam kelmarin.Pengasuh itu yang mahu dikenali sebagai Ran, 35, berkata, selepas melihat kecederaan bayi itu, dia meminta supaya mangsa diserahkan kepadanya untuk dihantar ke hospital, namun bapa ayam itu tidak membenarkan sebaliknya menghalaunya.Menurut Ran, dia merakamkan beberapa gambar menunjukkan kecederaan mangsa sebelum membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi, di sini, untuk siasatan dan tindakan lanjut.
LAPOR...Ran menunjukkan laporan polis dibuatnya. Gambar kecil, mangsa.



huhuhu..kesiannyer..aperla nak jd..

mayat bayi lelaki terapung di putatan

KOTA KINABALU 30 Dis. - Mayat seorang bayi lelaki yang cukup sifat dan dipercayai baru dilahirkan ditemui terapung di Pantai Kuala Laut, Taman Teluk Villa di Putatan di sini hari ini. Ketua Polis Daerah Penampang, DSP Ratan Kumar Singh berkata bayi malang yang dipercayai baru dilahirkan dalam tempoh 24 jam itu ditemui dalam keadaan bogel oleh seorang lelaki yang sedang memancing di pantai itu, pada 11.20 pagi. "Kita percaya bayi itu baru dilahirkan berdasarkan keadaan fizikalnya yang masih sempurna dan kita masih mengesan individu yang bertanggungjawab melakukan perbuatan ini," katanya.
Ratan berkata bayi itu dibawa ke Hospital Queen Elizabeth untuk dibedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan.
Beliau turut meminta kerjasama semua klinik kesihatan agar menghubungi balai polis berhampiran sekiranya terdapat wanita yang mencurigakan menerima rawatan di tempat mereka.
Orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kes itu diminta menghubungi Pegawai Penyiasat Ibu Pejabat Polis Daerah, Penampang Inspektor Hasryman Osman di talian 088-71222. - BERNAMA




ish~!!!HANGIN MACIK!!
ngilu perut i mengandung...

kesian tgk baby tu terapung lembik cam bangkai ikan..
mane la otak si pelaku tu..ke mmg oku xde otak??!!

 

29 Dec 2012

ketiak dilanda alahan..

memacam jenis alahan kalu pegnen kan??? 
Ada orang mengandung alahan sangat kronik 

1. kompom je pegnen trus muntah-muntah, pening kepala 
jadi lemah longlai badan...
berbulan-bulan lamanya
ada yang sampai bulan ke enam
semua kerja xmenjadi bila badan xsihat kan.
xbole bau air didihan nasi lah

2. ada yang xboleh memasak pun untuk keluarga
so nak xnak pasangan haruslah memahami dah bertolak ansur.
ini la masanya untuk bantu kaum2 yg lemah ini..hahah.


3. Ada pula yang mengalami kelemahan pada rahim
bleeding dan licking
makn tido makan tido kat hospital je..sian..



4. Ada plak yg mengalami perubahan hormon yang ketara
cth :keluar jerawat batu besar-besar kat muka,
bahagian pada tubuh badan jadi hitam cth pada ketiak dan leher.
huhuhu..tp akan hilang pas bersalin..dun wori :)


5. Ada pula kes yang kerap sakit pinggang
dan pada ari-ari ..
mungkin sakit pinggang sebab terkena urine infection
 atau keadaan bayi yang xtepat
sakit ari-ari pula mungkin kerana baby semakin expand dan 
pressure baby itu membuat kan ibu sakit 

6. xbole bau ketiak laki sendri. 



#macik plak kene yg no 4 tu...maser pegnen 1st ketara betol..raser nk ngs je kalu tgk tiak seniri....tp ilang pas bersalin..hihi..lega nok..
#pegnen 2nd ni..memule macik kategori  no 1 sampai la usia kandungan hampir 5 bulan..sepanjg tempoh tu macik tgk tiak n leher anjeman yg jd hitam..tp lelamer ilang gitu jer..dan tetibe hormon hitam tu pindah kat macik,,..sampai skrg..huwargghhhh.......sedey bgt~~tp melalui pengalaman pegnen pertama..macik COOL je tgk tiak seniri cam alien..hahahhaa

28 Dec 2012

.................




  “You only live once, but if you do it right, once is enough.”

bantal burung UNTA

 memandangkan macik dan MENGANTUK ibarat isi dgn kuku..
maka...
macik dgn ini..
*
*
*
*
*
*
*
nak beli bantal burung unta..
meh tgk..
hahaha
sabjek..
nampak nyenyak kan??kan??
see???siap boleh buh tangan..hahahaha
buat lempang PATI pon oke.... :P
#
jambu giler kaler pink ni....lalalala
p/s::kalo pkai bende ni xpayah da pkai tudung fareeda bagai..hehehe..pkai helmet pon xpayah..

27 Dec 2012

selawat syifa

 

Selawat syifa adalah salah satu selawat yang sering dikatakan mempunyai pelbagai fadhilat dan kelebihan dan salah satu daripadanya adalah berkaitan dengan kesihatan dan penyembuhan penyakit.

Walaupun pernah dikatakan selawat ini boleh mendatangkan syirik, tapi ianya berlaku bila selawat ini disalahertikan dalam penterjemahannya. Menurut Dato’ Dr. Haron Din, memang terdapat sedikit kekeliruan sekiranya ianya diterjemahkan terus 'ayat by ayat'. Apa yang penting adalah kita perlu ingat bahawa segala penyakit dan musibah yang datang semua dari Allah SWT dan penyembuhnya juga dari ALLAH  SWT.

Segala ubat adalah sebagai pengantara atau asbab,dan usaha kita sebagai hambaNYA yang tetap yakin Allah SWT adalah musabab dan penentu diatas kesembuhan seseorang dan insyaAllah selawat syifa' juga boleh dijadikan salah satu amalan untuk menyembuhkan penyakit.

SELAWAT SYIFA'




tali pusat terlilit

salam jumaat yg barakah..
last friday for 2012..
alhamdulillah...masih bernafas..
 
smalam macik g cek up n scan my doter kat sejati medical centre, manjung nih..
memg macik buat dua rutin, satu gomen n satu kinik swasta..
 
 
smalam bby da 35 mggu n 5 hari..
bile scan doc kater tali pusat ader kat leher baby..terbelit tp dlm keadaan longgar..
doc kate kes2 mcm ni biase berlaku sbb bby aktif dlm perut..
tp 1/10 kes tersebut mgkin kelahiran secara ceaser..
tp kebanyakan nornal sbb tali pusat xtertarik dgn kuat maser bby nk kuar..
kalu sebaliknya, mmgkene emergency operation..
hm..harap2 bby macik oke, sihat n selamat kat dalam tu..
mari mendoakan macik yer..
macik dlm keadaan yg agak risau skrg..
(T_T)
2 minggu lg macik kene dtg scan lg..
next monday, cek up kat gomen plak..
harap2 oke sbb duedate xlame je lg..
#doc ckp lg bby macik kecik je..
berat pon lg 63g bru 2kg..
doc suh maciik mkn byk2..maser trimester 1st macik xder selera..
2nd trimester selera raksasa..
n trimester ke3 ni, macik kurang ade nafsu makan..
huhuhuhu..
mulai arini ni macik nak mkn 14 kali sehari...
bior bby beso sikit..
#sapo penah alami masalah cam mocik ni, harap bule nesihat mocik...

26 Dec 2012

pakai niat

 zaman skrg ni zaman seme org nak bergegas n xcukup waktu..
bukan la xcukup 24 jam tu..tapi disebabkan keadaan sekeliling, 
bg sesetengah org 24 jam tu cam 2 jam jer...
situasi macik pg td..
nk g kejer..da terlambat sesangat2..
masuk kete start kete...tgk meter minyk da bwh bar yg merah..
huhuhuh...HANGINNN~~!!!
ni seme anjeman punye pasal~marah kang kate xsyg..
raser nk gigit  pintu kete tu..
huhu
time tu da 7.45 am..
seb bek dalam navy base tu ada MOBIL..
walopon macik bkn penggemar tegar MOBIL,
tapi terpakse!!!!huhuh
kalaular bole
"SAHAJA AKU ISI MINYAK RM 20"..
amin..
#pakai niat??best gamaknyer..lalalla

nama jepun & jenis pekerjaan

 hahaha...lawak beb~

Kuraba Sakumu: Penyeluk saku
Nikita Sukarani : Penari kelab malam
SamaKami Sampepagi : Pegawai Perhubungan Awam (GRO)
Takasi Kamucuba: Jurujual rumah ke rumah
Kosewa Rumaku : Pemilik rumah sewa
Kitakasi Murasaja : Peniaga kaki kelentong
Itumu Akuraba : Orang gatal yang suka meraba
Mukamu Sayabedaki : Jurusolek
Sini Takupotong : Tukang Sunat
Takada Gaji : Penganggur
Aigaya Sanasini: Model
Kitabuka Kamupoto: Model gambar lucah
Akubuka Kamumasuki: Pelacur
Tyada Ruma: Kerja melepak
Aisuka susumu : Pembuat pakaian dalam wanita
Kuobati Anumu : Doktor sakit tuan dan sakit puan
Kusabuni Itunoda : Tukang cuci
Satemura Oke : Penjual sate

baca lagi..

cicak tokek pengsan

 
nampak x??
nampak x tajuk entry aku yg xbole caye tu..
 
hahahaha
 
  mlm ni cuace sejuk2 jer..
ujan xbape nak rintik..xbape nak renyai2..

macik g bwk iman memain kat playland dlm aeon tu..
 mari menonton turutan gambo di bawah...
 
*
 
*
 
*
 
*
 
*
 
Photo: Bila nak bertolak ketapi nie..

mami:: iman,men betol2la..kang mami main kan kang!!
(abaikan beg yg senget benget tu)hahhaa
 
Photo: Nak jadi bomba lah

dalam hati mami...(bestnyer dpt join))



*

*

*

*

*

*

Photo: Api..api...api... 
kesudahannya..mami yg main..best gile!!hahaha
 
 

 
ekceli, bukan macik nak cite pasal main game..
 
macik nak citer pasal perasaan rindu  yg tebal dan semakin menebal..
sayu ati tgk org lain bersama2 seiring sejalan..

tapi macik,..

macik hanya mampu tgk dgn perasaan yg meronta-ronta,,
terasa jauh..

macik rindu

rindu sgt2..

xtertahan dah raser..
rindu betol2!!

 
nak pakai suor jeans..
lg 2 bulan boleh dah pkai...yey!!!
 
xsabo nk ader bby bru n kembali slim..heheheh

25 Dec 2012

jambu air madu..

 pegnen kali ni macik suka makan..

*
*
*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*
*

*

bestnyer :)

SegMeN TaMBaH FoLLoWeR Di HuJuNg TaHuN


follower macik ciput je..
pahtu ni usaha la ni nk nambah pengikut..~lalala

mehla jonin sesamer..

http://mulan-sahbanu.blogspot.com/2012/12/segmen-tambah-follower-di-hujung-tahun.html

follower blog macik ni bru 116..
target xder..tp sesaper yg sudi tu silelar mengFOLO macik..

meh2~~segmen lom expired!!
last day 2359 hrs @ 29.12.2012 :)

tarik telinge~teknik didik anak..

 Masa kanak-kanak merupakan masa yang paling penting dalam proses kehidupan manusia. 
Masa ini merupakan tahap awal pertumbuhan seorang anak untuk 
menjadi manusia dewasa, apakah dia akan menjadi manusia baik atau sebaliknya, 
adakah dia akan jadi 'terror' atau 'terrorist'?

Mendidik anak boleh dilaksanakan dalam pelbagai cara iaitu, memberi nasihat, 
arahan, petunjuk, kelembutan, toleransi, penghargaan ataupun contoh teladan. 
Tapi kalau tak jalan juga, iaitu jenis yang tak makan saman,
 cara memberi hukuman dapat diterapkan.

Perlu diingat bahawa menghukum anak bukan hanya dengan memukulnya sahaja, 
tetapi hukuman boleh diberi dalam pelbagai cara, malahan kadang-kadang 
pemberian hukuman dengan cara memukul sangat tidak berkesan malah 
dapat menimbulkan impak yang negatif.

Di bawah ini disenaraikan cara-cara memberi hukuman sebagai pendidikan kepada
 anak, diulangi, sebagai pendidikan kepada anak. Teknik menghukum anak ini 
sebagaimana yang disarankan oleh 
Ustaz Mohd Zawawi Yusoh dari Universiti Islam Antarabangsa.
 

1. Pandangan mata yang sinis
 - Pandangan mata ibu bapa yang memancarkan rasa cinta dan kasih sayang dapat 
menanam rasa cinta dalam diri seseorang anak. Begitu juga pandangan mata 
yang sinis dapat menimbulkan peringatan pada si anak dan boleh membuat anak terdiam. 

2. Keluarkan suara dari tenggorok (mendengus) 
sebagai tanda tidak bersetuju dan peringatan kepada anak terhadap apa 
yang telah dan akan dilakukannya. 

3. Puji orang lain depan dia, 
tetapi dengan syarat untuk memberi rasa sangsi saja kepada si anak dan 
mendorong si anak untuk menjadi sebagus yang dipuji.

4. Buat-buat macam tak pedulikan si anak. 
Ini merupakan keterbalikan daripada sikap memberi perhatian yang dapat menanam 
rasa cinta pada diri anak. Contohnya, jika anak melakukan kesalahan dan hendak diberi hukuman, 
apabila si anak mengajak berbicara, maka palingkanlah wajah (konon-konon jual mahal la...) 
sehingga si anak menyedari kesilapannya. 
Dalam hal ini hendaklah dijelaskan kesalahannya dengan cepat dan tidak membiarkannya terus sebab peranan kita ialah mendidik bukan menyeksa.

5. Tidak bagi duit, 
tak mengajaknya berekreasi atau tidak memberikan sesuatu yang dia suka seperti basikal,
 bermain video game, menonton TV, berkunjung ke 
rumah teman, saudara atau seumpamanya.

6. Putuskan hubungan dengan anak
 tapi tidak lebih tiga hari dengan niat untuk menghukumnya, hubungan harus kembali 
seperti biasa jika anak telah mengakui kesalahannya atau menyesali perbuatannya. 

7. Beri ancaman 
dengan syarat ancaman tersebut tidak terlalu berat. Ancaman tersebut juga 
tidak boleh dilaksanakan sekiranya belum melewati tempoh yang diberikan untuk si anak 
mengakui dan memperbaiki kesalahannya.

8. Memulas telinga. 


Sebagaimana yang pernah dilakukan Rasulullah S.A.W seperti yang diriwayatkan oleh 
Imam Nawawi dari Abdullah bin Basr al-Mazni r.a, 
dia berkata : Aku telah diutuskan oleh ibu ku dengan membawa beberapa biji anggur untuk disampaikan kepada baginda, ketika aku menemui 
Rasulullah S.A.W, baginda memulas telinga ku sambil berkata
 "Wahai penipu!"

9. Memukul sebagai alternatif terakhir. 

Oleh itu tidak dibenarkan memukul kecuali telah dilakukan semua cara-cara 
mendidik dan menghukum lainnya. Memukul anak dapat dilakukan jika 
cara-cara yang lain tidak lagi berfungsi dan si anak telah mencapai umur, sebab anak yang 
belum mumaiyyiz tidak dapat membezakan yang benar atau yang salah serta tidak menyedari 
kesalahannya. 
Jika dilakukan juga dikhuatiri anak menerima impak negatif seperti tekanan jiwa/batin, 
terbiasa untuk memukul, rasa takut, kencing malam dan penyakit kejiwaan lainnya.
Demikian juga dilarang memukul anak di bawah umur 10 tahun, sebagaimana sabda 
Rasulullah S.A.W: Maksudnya:
 "Perintahlah anakmu menunaikan solat pada usia tujuh tahun, dan pukullah mereka
 kerana tidak melakukannya pada usia sepuluh tahun." 
 
#lately macik suke sgt pulas tinge qaseh nur iman..

24 Dec 2012

aqua bb cream bio essence

 sblm ni macik cume gune fondesen maybeline jer..

pastu kdg2 gune plak dior plak..
*jrg2 gune..tkt cepat abes..sbb mahal nk belinyer..hihihihi




tp td maser blogjogging ader macik terbace...
adik ni gune produk bb cream bio essence ni..

cam best ..
nak beli..nak beli... (n_*)


sapo penah try??

rumah kedua.....HARAM




1] Kalau beli secara tunai hukumnya harus. Belilah rumah sepuluh buah pun kalau secara tunai maka jawapan nya harus.
2] Kalau beli secara hutang dan melibatkan riba .. hukumnya haram


beli rumah ini dah kira jatuh hukum daruriah tetapi perlu di ingatkan darurat ini dalam maksud rumah yang pertama dan bukan untuk rumah yang kedua."

 
"Kenapa perlu rumah kedua kalau ada niat sekadar untuk di sewakan dan bila cukup masa habis hutang akan di jadikan aset. Itu yang jatuh haram bila niat sudah tidak releven lagi." Tapi sheihk rumah ini untuk anak aku bila besar nanti".. katanya.. No way aku cakap... apa hal beli sekarang pulak? darurat ke dia hingga kena beli sekarang? kenapa akan datang rumah dah tak di buat lagi ke? Ngarut... jangan nak tipu Allah , dah bagi kelonggaran nak ambil kesempatan pulak"



Darurat =
 sesuatu jikalau tiada ada pada seseorang maka ia menjadi satu kemudaratan kepadanya contoh: makanan, pakaian dan tempat tinggal. Kalau tak de makanan maka kita akan mati, kalau kita tiada pakaian maka bagaimana kita hendak beribadah serta menutup aurat kita dan jikalau tiada tempat penginapan bagaimana kita hendak beribadat serta membesarkan ahli keluarga kita. 

Hajiat @ keperluan = 
adalah seperti yang di beri contoh oleh ustaz tersebut ialah seperti kenderaan, keperluan memasak,peralatan rumah seperti katil, meja, perabut, peti ais, seterika, Tv, komputer, mesin basuh dan sebagainya. Menurut ustaz tersebut setelah segala tuntutan daruriat di penuhi maka bolehlah di teruskan dengan hajat-hajat yang lain, ini tidak di larang di dalam ajaran Islam. 

Tahsiniat [kemewahan ] 
inilah yang selalu menjadi kontroversi kata nya lagi.. memang nabi ada bersabda ”Kalaulah anak Adam memiliki 2 lembah emas sekalipun, nescaya dia akan mencari yang ketiga. Dan tidak akan tertutup mata anak Adam melainkan dengan tanah (mati)”. Contoh: kalaulah sudah memliki rumah teres tukar pula rumah banglo, kalaulah sudah memiliki Proton waja tukar pula ke BMW, kalaulah sudah ada handphone canggih tukar pula ke I-pod canggih, kalaulah sudah ada TV 29' tukar pula ke Plasma 50'. 




23 Dec 2012

breast pump..

  adoiiii....
pam apekah yg aku nak beli ni..??

aku camnak beli avent..
manual jer...
 
 
 
 
ni pon ader perasaan nk beli brand tommee tippie..
 

n

 
 
 madela....
 
 
konpiusla
 
 
saperbole bg idea yg terbaik?
 
 
 

22 Dec 2012

ngko ade??hihihih

 
 
 sape2 yg sporting dan bertekak tradisional..
sile wat hantaran gini..

gebu2 petai tersebut..
 
 

grandma secret

  td macik g jenjalan ngn qaseh nur iman kat giant manjung..
kunun2 nk bwk iman g maen kat playland giant yg free tu..
tetiba teringat ader membe kate ade kedai mama n bby stuff kat situ..
so g terjah kedai tu dulu..



memacam kemudahan ader skrg ni kan...
td macik beli bende ni..

 
pinjm gambo kat gugel..





sapo pnh gune??nampak nebde cam memudahkan urusan anjeman je nanti 
nak uruskan uri bby..
dpt pahala sikit untuk diri seniri..

heheheh

21 Dec 2012

set dlm pantang

  minggu ni da masuk 34++lebih macik preggy..
sskrg tgh berpikir2 nk amek produk aperr..
mcm2 ader kat pasaran skrg..
dulu mase qaseh nur iman, macik amek leesa formula..
macik ni mmg sistem kumbahan lancar..
bile mkn produk leesa tu, bertambah lancar lar penghadaman n kumbahan..hehehe

tapi macik makan leesa tu pas semggu bersalin..
awal2 bersalin xmkn lg..
 
macik bersalin lebih kurang kol 12.32 am..
setel jahit sembat dan segala macam dlm kol 2 lebih..
 macik start sakit perot nak buang yg sepatutnya lebih kurang  pukul 6 lebih..
hehehe..mmg macik pg2 ade apoimen gitu..

hari tu saje 3x macik g apoimen..
akak2 katil sebelah seme tanye
"xtakut ke dik asek membuang je?"
macik senyum jer...
macik jawab.."sian kolon sy"


tu maser ank 1st la..





ank 2nd ni..macik harap dipermudahkan segala urusan termasuklah urusan apoiment tetiap pagi tu..
macik ingt xmoo amek da leesa..nak test yg lain plak..


 
 pinjm gugel..


+

 
 
 
saper penah makan??sile kongsi kebestan nya...??

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...