24 Dec 2012

rumah kedua.....HARAM




1] Kalau beli secara tunai hukumnya harus. Belilah rumah sepuluh buah pun kalau secara tunai maka jawapan nya harus.
2] Kalau beli secara hutang dan melibatkan riba .. hukumnya haram


beli rumah ini dah kira jatuh hukum daruriah tetapi perlu di ingatkan darurat ini dalam maksud rumah yang pertama dan bukan untuk rumah yang kedua."

 
"Kenapa perlu rumah kedua kalau ada niat sekadar untuk di sewakan dan bila cukup masa habis hutang akan di jadikan aset. Itu yang jatuh haram bila niat sudah tidak releven lagi." Tapi sheihk rumah ini untuk anak aku bila besar nanti".. katanya.. No way aku cakap... apa hal beli sekarang pulak? darurat ke dia hingga kena beli sekarang? kenapa akan datang rumah dah tak di buat lagi ke? Ngarut... jangan nak tipu Allah , dah bagi kelonggaran nak ambil kesempatan pulak"



Darurat =
 sesuatu jikalau tiada ada pada seseorang maka ia menjadi satu kemudaratan kepadanya contoh: makanan, pakaian dan tempat tinggal. Kalau tak de makanan maka kita akan mati, kalau kita tiada pakaian maka bagaimana kita hendak beribadah serta menutup aurat kita dan jikalau tiada tempat penginapan bagaimana kita hendak beribadat serta membesarkan ahli keluarga kita. 

Hajiat @ keperluan = 
adalah seperti yang di beri contoh oleh ustaz tersebut ialah seperti kenderaan, keperluan memasak,peralatan rumah seperti katil, meja, perabut, peti ais, seterika, Tv, komputer, mesin basuh dan sebagainya. Menurut ustaz tersebut setelah segala tuntutan daruriat di penuhi maka bolehlah di teruskan dengan hajat-hajat yang lain, ini tidak di larang di dalam ajaran Islam. 

Tahsiniat [kemewahan ] 
inilah yang selalu menjadi kontroversi kata nya lagi.. memang nabi ada bersabda ”Kalaulah anak Adam memiliki 2 lembah emas sekalipun, nescaya dia akan mencari yang ketiga. Dan tidak akan tertutup mata anak Adam melainkan dengan tanah (mati)”. Contoh: kalaulah sudah memliki rumah teres tukar pula rumah banglo, kalaulah sudah memiliki Proton waja tukar pula ke BMW, kalaulah sudah ada handphone canggih tukar pula ke I-pod canggih, kalaulah sudah ada TV 29' tukar pula ke Plasma 50'. 




4 comments:

  1. bagus entri ni..
    kena sebar-sebarkan

    ReplyDelete
  2. kalau beli rumah pertama xpa kan.

    hana xfaham yang kalau beli rumah kedua niat untuk disewakan? haram kalau beli rumah kedua dengan berhutang ek? pinjaman dengan hutang sama x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tumah pertama dikira keperluan..utk rumah kedua,xjatuh haram kalu dibayar langsai tanpa ape2 pinjaman...kalu beli rumah kedua dgn pinjaman dan untk kepentingan lain, xboleh...

      Delete

komen sini :) okbai.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...